تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۹۴۸۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در گفت‌و‌گو با شاعر خوزستانی مطرح شد؛
یکی‌از رسالت‌های بارز شاعران واکنش اجتماعی است! 

یکی‌از رسالت‌های بارز شاعران واکنش اجتماعی است! 

خوزنیوز- سروش نزاهی از شاعران جوان خوزستانی است که به‌تازگی نخستین مجموعه اشعارش را تحت عنوان "حالم را از خودت بپرس" منتشر کرده‌است. 

در ادامه گفت‌و‌گویی را با او داشتیم:

وضعیت کتاب و کتابخوانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

با توجه به شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی این روزهای جامعه اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه و منطقی به موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح کشور داشته باشیم می توان شرایط را نسبی ارزیابی کرد که این امر با عدم وجود شرایط مالی مساعد و وجود مکان‌های فرهنگی جهت بالا بردن سرانه مطالعه ارتباط عمیقی دارد.
پیشنهاد می‌شود جهت بهبود این امر سازمان‌های مربوطه و فعالان حوزه کتاب نقش حمایتی خود را در باب حمایت از نویسندگان ایفا کنند و ارتقا دهند. 

دیدگاه شما در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب چیست؟ 

بهتر است در باب برگزاری نمایشگاه کتاب دیدگاه فرهنگی و اجتماعی خود را از زاویه دوربین جامعه پس از رسیدن به یک اجماع ادبی و فرهنگی جمع بندی کنیم که قطعا به دیدگاه‌های مشترکی از جمله رشد آگاهی و سواد جامعه، رشد فرهنگ مطالعه، نهادینه شدن کتاب در کانون خانواده، افزایش نشر و چاپ کتاب، رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه و... اشاره کرد. 

چه ظرفیت‌هایی باید برای اهالی قلم در نمایشگاه کتاب تدارک دیده شود؟ 

قطعا برای اهالی قلم و نویسندگان فرصت معرفی کتاب، نقد و تحلیل کتاب، جشنواره های ادبی، حمایت فرهنگی نهادهای مرتبط با نویسندگان، حمایت مالی و اقتصادی از اهالی قلم، کمک در عرصه آثار فرهنگی و هنری به اهالی، ارائه غرفه‌های اختصاصی در شان اهالی قلم و ... ظرفیت‌هایی هستند که پیشنهاد می‌شود تدارک دیده شود. 

چه آثاری را در دست چاپ دارید؟ 

به یاری خدا پس از نشر اولین مجموعه شعر خود با نام "حالم را از خودت بپرس" در حال حاضر برای مجموعه شعر تازه‌ای در مرحله‌ی جمع بندی، نقد و ویرایش آثار است. امید آن‌که به یاری خداوند منان این فعالیت ادبی هم به سرانجام برسد. 

رسالت شاعران و هنرمندان در مواجهه با پدیده‌های مختلف چیست؟ 

رسالت اصلی شاعران و هنرمندان به تصویر کشیدن وقایع و پدیده‌های اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که هم جنبه‌ی هنری فرهنگی داشته باشد هم بیان شاعرانه‌ای برای علاقمندان به این حوزه باشد. قطعا بی‌تفاوتی برای هنرمندان و شاعران می‌تواند محل نقد از طرف جامعه و اهالی قلم باشد چرا یکی از رسالت های بارز شاعران و نویسندگان واکنش اجتماعی با زبان و بیان ادبیات می‌‌باشد. 

جوانان علاقه‌مند باید چه مسیری را طی کنند؟ 

جوانان علاقمند قطعا در ابتدای فعالیت هنری خود باید زیاد خواندن و زیاد نوشتن را در اولویت فرهنگی خود قرار دهند به علاوه در ابتدای راه متناسب با حوزه علاقه و فعالیت خود به انتخاب الگو بپردازند تا به مرور شخصیت مستقل خود را در ادبیات و سایر رشته‌های هنری پیدا کنند.
در رابطه با کیفیت آثار ادبی چه صحبتی دارید؟ 
کیفیت آثار ادبی با توجه به رویکردها، سبک‌ها، موضوعیت‌ها در سطح کشور شرایط متفاوتی دارد 
قطعا در ادبیات روزگار ما استعداد موج می‌زند و نقش مهمی دارد اما به نظر می‌رسد با رشد و تعالی بیشتر این استعداد‌ها به مانند چند دهه گذشته امکان تولید آثار ادبی درخشانی را خواهیم داشت.

:
:
:
آخرین اخبار